Followers

Thursday 8 May 2014

CHD coronary heart disease... Pembunuhan yg dirancang...

CHD umumnya memberi kesan kepada lebih ramai lelaki daripada wanita, tetapi dari umur 50 peluang membangunkan CHD adalah sama bagi lelaki dan wanita. 
Serta angina (sakit dada), gejala utama CHD adalah serangan jantung dan kegagalan jantung. Walau bagaimanapun, tidak semua orang mempunyai simptom yang sama dan sesetengah orang mungkin tidak mempunyai apa-apa sebelum CHD didiagnosis. CHD kadang-kadang dipanggil penyakit jantung iskemia.

Jantung



Jantung adalah otot sebesar penumbuk anda. Ia mengepam darah ke seluruh tubuh anda dan berdegup kira-kira 70 kali seminit. Selepas darah meninggalkan sebelah kanan jantung, ia pergi ke paru-paru anda, di mana ia menyerap oksigen. 
Darah yang kaya dengan oksigen kembali ke jantung anda dan kemudiannya dipam ke organ-organ badan anda melalui rangkaian arteri. Darah kembali ke jantung melalui urat anda sebelum dipam semula ke paru-paru anda lagi. Proses ini dipanggil edaran. 
Jantung mendapat bekalan sendiri darah dari rangkaian saluran darah di permukaan jantung anda, yang dipanggil arteri koronari.

               
       




Mengapa penyakit jantung koronari berlaku? 

Penyakit jantung koronari adalah istilah yang menerangkan apa yang berlaku apabila bekalan darah jantung anda tersumbat atau diganggu oleh pengumpulan bahan-bahan lemak dalam arteri koronari. Arteri koronari membekalkan darah ke otot jantung dan tiada bekalan darah alternatif wujud, jadi tersumbatnya bahagian dalam arteri koronari akan mengurangkan bekalan darah ke otot jantung.
Lama kelamaan, dinding arteri anda boleh menjadi tebal dengan lemak. Proses ini dikenali sebagai aterosklerosis dan lemak dipanggil ateroma. 
Aterosklerosis boleh disebabkan oleh gaya hidup dan keadaan lain, seperti: 
  • Merokok 
  • Kolesterol tinggi 
  • Tekanan darah tinggi (hipertensi) 
  • Diabetes



 

                                          

Penyakit jantung iskemia (ischemic heart disease) yang disebabkan oleh aterosklerosis, biasanya hadir walaupun apabila lumen arteri kelihatan normal oleh angiografi. 
Pada mulanya terdapat penyempitan teruk tiba-tiba atau penutupan sama ada arteri koronari yang besar dan / atau cawangan akhir arteri koronari. Ia biasanya merasakan angina, terutamanya jika kawasan besar terjejas.Serangan jantung menyebabkan kerosakan kepada otot jantung.




Kawasan putih di tengah2 dinding jantung menunjukkan tanda tisu rosak.
Tompok gelap menunjukan tisu jantung yg rosak



No comments:

Post a Comment