Followers

Friday 30 May 2014

Asthma : know your triggers...


Asma adalah  penyakit paru-paru kronik (jangka panjang) yang menyempitkan saluran pernafasan melalui proses inflamasi. Asma menyebabkansimptom seperti wheezing (bunyi bersiul apabila anda bernafas), kesesakan dada, sesak nafas, dan batuk. Batuk yang sering berlaku pada waktu malam atau awal pagi adalah ciri2 yg sering berlaku.

Asma memberi kesan kepada semua peringkat umur, tetapi yang paling sering bermula pada zaman kanak-kanak. Di Amerika Syarikat, lebih daripada 25 juta orang diketahui mempunyai asma. Kira-kira 7 juta orang-orang ini adalah kanak-kanak.


Menurut data WHO yang diterbitkan pada April 2011 Kematian Asma di Malaysia mencapai 988 atau 0.97% daripada jumlah kematian. Kadar Kematian umur diselaraskan adalah 5.32 bagi setiap 100,000 penduduk Malaysia berada di kedudukan #79 di dunia.






Faktor risiko:


Kanak-kanak yang sering wheezing dan mengalami jangkitan pernafasan merupakan faktor-risiko yang secara langsung paling tinggi menyebabkan asma  selepas umur 6 tahun. Faktor-faktor risiko yang lain termasuk mempunyai alahan, ekzema (satu keadaan kulit alergi), atau ibu bapa yang mempunyai asma. 


Kanak-kanak lelaki lebih berisiko menghidapi asma daripada perempuan. Tetapi di kalangan orang dewasa, penyakit ini memberi kesan kepada lelaki dan wanita secara sama rata. Ia tidak jelas sama ada atau bagaimana jantina dan seks hormon memainkan peranan dalam menyebabkan asma. 


Kebanyakannya,  penghidap asma mempunyai alahan, ia termasuk kepada mkanan, atau alahan jenis cotact (sentuhan). 


Sesetengah orang yg lain mengalami asma kerana terkena iritasi kimia tertentu atau debu industri di tempat kerja. Jenis ini dipanggil asma asma pekerjaan (occupational-induced asthma).


Rawatan:


Mencegah lebih baik dari menyembuh. Jadi anda harus mengenalpasti triggers yg spesifik untuk asma anda sendiri. Seterusnya ialah menjauhi trigger tersebut. Seseorang tidak semesti nya mempunyai 1 trigger, ia boleh jadi 2, atau banyak lagi. Semuanya bergantung kepada tubuh badan dan tahap imune individu itu sendiri


antara trigger yg biasa termasuklah: 

- cuaca sejuk
-makan, minuman sejuk
-habuk, debunga
-exercise, aktiviti fizikal
-jangkitan paru2, demam selesema
-alahan makanan/ ubat




Selepas mengenal trigger anda barulah ubatan akan berfungsi dengan optimum dan memberi kesan yg positif kpd hidup anda.

Inhaler. Ini merupakan salah satu rawatan yg penting, secara umum ia mempunyai 'preventer' dan 'reliever' ..

Ini bergantung kepada nasihat doktor anda, namun apa yg paling penting ialang teknik mengguna yg betul. ini kerana banyak yg menggunakan secara salah dan menyebabkan keberkesanannya kurang.



No comments:

Post a Comment