Followers

Tuesday, 29 April 2014

Diabetes type 2


Risk factors of Type 2 Diabetes mellitus.
Insulin actions
Penjagaan kaki...
Ciri ciri kasut yg optimum..
Komplikasi Diabetes Mellitus


Monday, 28 April 2014

Diabetes (kencing manis) pembunuh senyap

Diabetes ( kencing manis ) dikelaskan sebagai gangguan metabolisme. Metabolisme merujuk kepada cara badan kita menggunakan makanan yang dihadamkan untuk tenaga dan pertumbuhan. Kebanyakan apa yang kita makan adalah dipecahkan kepada glukos. Glukosa adalah satu bentuk gula dalam darah - ia adalah sumber utama bahan api untuk badan kita.

Apabila makanan kita dicerna, glukosa masuk ke dalam aliran darah kita . Sel-sel kita menggunakan glukosa untuk tenaga dan pertumbuhan. Walau bagaimanapun , glukosa tidak dapat memasuki sel-sel kita tanpa insulin hadir - insulin membolehkan sel-sel kita untuk mengambil glukosa .

Insulin adalah hormon yang dihasilkan oleh pankreas . Selepas makan, pankreas secara automatik membebaskan kuantiti yang mencukupi insulin untuk bergerak glukosa di dalam darah kita ke dalam sel , sebaik sahaja glukosa memasuki sel-sel tahap darah -glukosa jatuh.

Seseorang dengan diabetes mempunyai keadaan di mana kuantiti glukosa dalam darah terlalu tinggi ( hiperglisemia ). Ini adalah kerana badan sama ada tidak menghasilkan cukup insulin, tidak menghasilkan insulin, atau mempunyai sel-sel yang tidak bertindak balas dengan baik terhadap insulin pankreas yang menghasilkan. Ini menyebabkan terlalu banyak glukosa membina dalam darah. Ini glukosa darah yang berlebihan akhirnya dialirkan keluar dari badan dalam air kencing. Jadi, walaupun darah mempunyai banyak glukosa , sel-sel tidak mendapat untuk tenaga dan pertumbuhan keperluan yang penting mereka.

Diabetes adalah satu keadaan sepanjang hayat yang menyebabkan tahap gula dalam darah seseorang untuk menjadi terlalu tinggi. 


Dua jenis utama diabetes ialah: 

-diabetes jenis 1 (Type 1 diabetes)
-diabetes jenis 2 (Type 2 diabetes)

Diabetes jenis 1 boleh berkembang dengan cepat, lebih beberapa minggu atau hari.
Ramai orang mempunyai diabetes jenis 2 untuk tahun tanpa menyedari kerana gejala awal cenderung untuk menjadi umum.

Dalam diabetes jenis 1, sistem pertahanan badan dan memusnahkan sel-sel yang menghasilkan insulin. Oleh kerana tiada insulin dihasilkan, paras glukosa anda meningkat, yang serius boleh merosakkan organ-organ badan. 

Diabetes jenis 2 adalah di mana badan tidak menghasilkan insulin yang mencukupi atau sel-sel badan tidak bertindak balas terhadap insulin. Ini dikenali sebagai rintangan insulin (insulin resistance).


Tanda-tanda utama penyakit kencing manis adalah: 

-Berasa amat dahaga 
-Membuang air kecil dengan kerap, terutamanya pada waktu malam 
-Berasa amat letih 
-Penurunan berat badan dan kehilangan sebahagian besar otot 



Saturday, 26 April 2014

MERS CoV setakat ini masih tiada vaksin!!

Langkah keselamatan awal perlu diambil bagi mengelak kan jagkitan ini menular.. setakat ini telah menyebabkan kematian yg kian meningkat, baru2 ini satu kes kematian di johor telah dkenalpasti berpunca dari sindrom pernafasan ini.


baru2 ini lebih 21 kes dilaporkan di timur tengah , dan CDC juga menjangkan peningkatan di eropah. kajian yg dilakukan telah menunjukkan tiada mutasi yg berlaku kpd virus tersebut yang jika berlaku, akan menanbahkan kesulitan untuk mengawal jangkitan ini.

Kes pertama sindrom ini telah dilaporkan di arab saudi pada 2012. virus yg menyebabkan nya dipanggil coronavirus (MERS CoV). Pesakit akan mengalami gejala gangguan pernafasan, termasuklah batuk, sukar untuk bernafas, dan demam. separuh daripada penghidap telah meninggal dunia.


Langkah keselamatan:

Setiap org yg melawat negara di teluk arab atau yg berhampiran haruslah membuat pemeriksaan kesihatan sebelum dan selepas tempoh lawatan. Namun, bagi sesiapa yg mengalami gejala pernafasan harus terus mendapatkan nasihat doktor secepat mungkin, termasuklah sesiapa yg travel, ataupun yg membuat kontak dengan pesakit mahupun org yg telah pulang dari travel ke negara2 terlibat.

Pihak CDC (centre of disease control and prevention) tiada pula menyarankan supaya jadual travel anda diuabah. hal ini kerana tahap penularan sindrom ini masih di tahap 1( WATCH). namun langkah2 asas haruslah diambil seperti:
- menutup mulut ketika batuk/bersin
- membasuh tangan
-menjaga kebersihan diri dgn lebih kerap
- pergi ke klinik jka mengalami gejala2 pernafasan dengan segera
- mengelakkan kontak dengan penghidap sindrom ini

Travel guide


Pihak arab saudi telah membuat beberapa garis panduan bagi jemaah haji dan umrah. bagi mereka yg terlibat dinasihatkan supaya menangguhkan ibadah haji atau umrah:
- sesiapa yg umur melebihi 65 tahun
- kanak2 berumur kurang 12 tahun
- penghidap penyakit kronik (kencing manis, jantung, asma,penyakit paru-paru, penyakit buah pinggang)
- penghidap kanser
- sesiapa yg mempunyai respon imun badan yg lemah

Thursday, 24 April 2014

Non Communicable Diseases (NCD)

Ncd secara ringkasnya ialah pnyakit yang tidak berjangkit. Ia juga boleh diklasifikasi kn sebagai penyakit kronik. contohnya seperti penyakit jantung, kencing manis (diabetes), obesiti, tekanan darah tinggi, penyakit pernafasan (chronic obstructive pulmonary disease & asthma) dan sebagainya. 
berbeza dgn Communicable disease yg bermaksud penyakit berjangkit, sebagai contoh batuk kering ( Pulmonary Tuberculosis) , HIV, influenza dan byk lagi. penyakit berjangkit akn merebak kepada sesiapa shaja yg ada disekitar pesakit dan ada contact terhadap pesakit, namun faktor jangkitan ini sgt bergantung kepada spesikasi cara penyakit itu merebak, contohnya melalui uadara( airborne), cecair pernafasan (air droplet), atau pun sentuhan (direct contact).


video


Namun NCD tetap mempunya cara rebakan secara tidak langsung, iaitu melalui keturunan. namun ini hanyalah faktor penyumbang yang tidak besar kerana ianya masih boleh dikawal. bagaimana?  caranya dengan mengelakkan dari faktor2 luaran yang akan menyumbang secara langsung. antara faktor luaran termasuklah, diet tidak sihat, kurang aktiviti fizikal, merokok, alkohol berlebihan, emosi yg tidak stabil, stress berlebihan dan sebagainya.

Dibawah merupakan fakta2 penting NCD: 
  • Ncd menyumbang 36 juta kematian setiap tahun
  • hampir 80% kematian tersebut (29juta)- berlaku di negara berpendapatan rendah dan sederhana.
  • hampir 9juta kematian adalah dibawah umur 60 tahun dan juga majoriti nya di negara berpendapatan rendah dan sederhana.
  • penyakit jantung (17.3juta kes) adalah yg tertinggi bagi kematian yg disebabkan NCD, diikuti oleh Cancer, penyakit pernafasan (4.2 juta), dan DIABETES (1.3 juta).
  • 4 kelas penyakit di atas adalah penyumbang 80% bagi kematian menyebabkan NCD.
  • 4 faktor risiko yg sama melibatkan: merokok, kurang aktiviti fizikal, penyalahgunaan alkohol, diet tidak sihat.

Wednesday, 23 April 2014

Banteras aedes, basmi denggi

kes denggi mmg sentiasa tinggi d negara kita.. negara mcm kita ni mmg jadi kawasan pembiakan nyamuk aedes yg merupakan vector kpd demam denggi. maklumlah cuaca hjan dan panas spanjang tahun, hutan pun bersepah2...  tp yg lebih penting ialah manusia sndiri yg menyediakn tmpat2 pmbiakan nyamuk ini di rumah2 or premis2 kita sendiri.. maklumlah, sibuk dgn tugas dan rutin harian, siang mlm sibuk bkerja, xde masa nak bersihkn kwasan rumah..  hal ini telah dtunjukkan dgn statistik kes denggi yg lebih tinggi d kwsan bndr berbanding luar bndr. hal ini juga disumbang kn oleh projek2 pmbangunan itu sndiri d kwsan bndar.

pengetahuan d kalangan msyarakt tidaklah rendah, namun kesedaran untuk bertindak itulah yg masih d tahap smbil lewa. bila dah kena kat diri sndiri barulah nk brtindak.

70% kes dikawasan bandar

sini ada sikit prkongsian di mana nyamuk aedes ini akn berkeliaran pada bila2 masa spnjg hari. hal ini untuk memperbetulkn tanggapan bahawa nyamuk aedes hanya keluar untuk mncari rezeki pd maghrib dan dinihari. so, kita perlu waspada pada setiap waktu..