Followers

Wednesday 23 April 2014

Banteras aedes, basmi denggi

kes denggi mmg sentiasa tinggi d negara kita.. negara mcm kita ni mmg jadi kawasan pembiakan nyamuk aedes yg merupakan vector kpd demam denggi. maklumlah cuaca hjan dan panas spanjang tahun, hutan pun bersepah2...  tp yg lebih penting ialah manusia sndiri yg menyediakn tmpat2 pmbiakan nyamuk ini di rumah2 or premis2 kita sendiri.. maklumlah, sibuk dgn tugas dan rutin harian, siang mlm sibuk bkerja, xde masa nak bersihkn kwasan rumah..  hal ini telah dtunjukkan dgn statistik kes denggi yg lebih tinggi d kwsan bndr berbanding luar bndr. hal ini juga disumbang kn oleh projek2 pmbangunan itu sndiri d kwsan bndar.

pengetahuan d kalangan msyarakt tidaklah rendah, namun kesedaran untuk bertindak itulah yg masih d tahap smbil lewa. bila dah kena kat diri sndiri barulah nk brtindak.

70% kes dikawasan bandar

sini ada sikit prkongsian di mana nyamuk aedes ini akn berkeliaran pada bila2 masa spnjg hari. hal ini untuk memperbetulkn tanggapan bahawa nyamuk aedes hanya keluar untuk mncari rezeki pd maghrib dan dinihari. so, kita perlu waspada pada setiap waktu..






1 comment:

  1. Memang betul tu dulu nyamuk aedes difahamkan cuma klua cari rezki dwaktu subuh n maghrib saja... sekarang takder maknernyer... setiap waktu kita perlu waspada..

    ReplyDelete